Študijný odbor: | 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy | |
Študijný program: | Teória vyučovania chémie | |
Forma štúdia: | denná / externá | |
Dĺžka štúdia: | 4 roky (denná forma) / 5 rokov (externá forma) | |
Osoba zodpovedná za ŠP: | prof. RNDr. Klaudia Jomová, PhD. | |
Získaný titul: | Philosophiae doctor (PhD.) | |
Predpokladaný počet prijatých študentov: |
1 (denná forma) / 2 (externá forma) |
Doktorandský študijný program Teória vyučovania chémie je tretím stupňom vysokoškolského vzdelávania, ktoré prebieha podľa individuálneho študijného plánu pod vedením školiteľa. Pripravuje adepta na samostatnú vedeckú prácu v akademickom prostredí, prípadne v štátnych inštitúciách zaoberajúcich sa vzdelávacou činnosťou.
Študijný program pozostáva zo študijnej a vedeckej časti.
Študijná časť programu je nastavená tak, aby si doktorand prehlboval poznatky v oblasti chémie, teórie vyučovania chémie, pedagogiky a psychológie s dôrazom na oblasti, ktoré súvisia s témou dizertačnej práce. Pri riešení výskumných problémov s dopadom na vzdelávanie je nevyhnutná koordinácia odborných znalostí chémie a didaktiky chémie. V rámci študijnej časti sa od doktoranda žiada ovládanie práce so štandardnými a chemickými softvérmi, ako aj s databázami. Študijný plán obsahuje aj bloky s ponukou absolvovania študijných pobytov, certifikovaných kurzov, výučby, vedenia prác ŠVOČ a konzultácií bakalárskych prác.
Vedecká časť programu vyžaduje, aby vedecký problém riešený v práci bol z odboru a na úrovni spĺňajúcej medzinárodné kritériá náročnosti. Kladie dôraz aj na osvojení si zásad vedeckej práce a metód výskumu v oblasti vyučovania chémie. Súčasťou vedeckej časti programu je publikovanie výsledkov v medzinárodne akceptovaných časopisoch (požiadavka najmenej dve publikácie v časopise kategórie A alebo B), ohlasy na publikačnú činnosť, aktívna prezentácia na domácich a/alebo medzinárodných vedeckých podujatiach, účasť na riešení projektov a ďalšie činnosti súvisiace s vedeckou prácou.
V rámci absolvovania dizertačnej skúšky a obhajoby dizertačnej práce sa požaduje, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať, rozvíjať a uplatňovať teoretické a praktické poznatky.
Absolventi štúdia Teória vyučovania chémie si môžu nájsť uplatnenie ako vyššie kvalifikovaní pedagogickí pracovníci na základnej a strednej škole, na katedrách vysokých škôl pripravujúcich budúcich učiteľov chémie, na vedeckých pracoviskách, v štátnej správe školstva ako riadiaci pracovníci, na pracoviskách, ktoré participujú na tvorbe vzdelávacích štandardov, usmerňovaní vzdelávacích aktivít na miestnej, regionálnej a celoštátnej úrovni a ďalšieho vzdelávania učiteľov. Môžu sa tiež uplatniť ako výskumní, vývojoví, odborní a riadiaci pracovníci v súkromnom sektore, kde sa predpokladá chemické vzdelanie.
Základné informácie o prijímacom konaní na doktorandské študijné programy v zmysle príslušných ustanovení zákona 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov:
- § 56 - Základnou podmienkou prijatia na doktorandské štúdium je ukončené vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa.
- § 57 - Vysoká škola alebo fakulta, ak sa študijný program uskutočňuje na fakulte, môže určiť na prijatie na štúdium jednotlivých študijných programov ďalšie podmienky s cieľom zabezpečiť, aby na štúdium boli prijatí uchádzači s potrebnými schopnosťami a predpokladmi. Určené podmienky a spôsob overovania ich splnenia musia umožňovať výber uchádzačov, ktorí prejavia najvyššiu mieru schopností na štúdium. Vysoká škola alebo fakulta, ak sa študijný program uskutočňuje na fakulte, overuje splnenie podmienok prijímacou skúškou, ak je určená ako súčasť overovania schopností na štúdium. Prijímacie konanie na doktorandské štúdium obsahuje prijímaciu skúšku vždy.
1. Projekt k téme dizertačnej práce
Uchádzač si pripraví krátku esej o štúdiu (v písomnej forme, max. 2 strany, riadkovanie 1, typ písma Times New Roman, veľkosť 12 bodov) podľa zadania a anotácie témy práce zverejnenej web sídle FPV UKF v Nitre v sekcii Štúdium – Doktorandské štúdium.
V eseji sa uchádzač vyjadrí k nasledujúcim bodom:
- Zdôvodnenie riešenia dizertačnej práce.
- Cieľ dizertačnej práce.
- Poznatky o predpokladaných metódach, ktoré budú v práci použité.
- Informácie o tom, aké poznatky rozšíri dizertačná práca.
- Informácie o tom, aké nové poznatky prinesie dizertačná práca.
- Informácie o tom, aké praktické výsledky prinesie dizertačná práca.
2. Tézy k prijímacej skúške z obsahu odboru
Uchádzač má základné poznatky z oblasti odboru, do ktorej spadá téma jeho doktorandského štúdia. Ide najmä o nasledujúce oblasti:
- Didaktika chémie
- Teória vyučovania chémie – ciele, predmet a vzťah k iným predmetom.
- Štandardy v chemickom vzdelávaní.
- Reforma chemického vzdelávania: štátny vzdelávací program a školský vzdelávací program.
- Nové trendy vo vyučovaní chémie.
- Osobnosť učiteľa chémie.
- Uchádzačovi môžu byť položené otázky z predmetov štátnych skúšok, na ktoré odpovie tak, aby bol zrejmý jeho prehľad o problematike, o súvislostiach medzi príslušnými oblasťami chémie a súvislostiach s tematikou doktorandského štúdia.
3. Poznámka
Uchádzač si prinesie diplomovú prácu a kópie ďalších prác (napr. ŠVOČ, ŠVK, príspevky na konferencie a pod.), ktoré boli nad povinný rámec bežného štúdia, prípadne boli napísané a uverejnené po štúdiu alebo sú v redakciách, ako aj osvedčenia, certifikáty a pod. dokladujúce záujem o štúdium.
Predseda: prof. RNDr. Klaudia Jomová, PhD.
Členovia:
- doc. PaedDr. Zita Jenisová, PhD.
- prof. PhDr. Gabriela Petrová, PhD.
- doc. Ing. Melánia Feszterová, PhD.
- doc. Ing. Mária Porubská, PhD.
- prof. Ing. Marián Valko, DrSc.
- prof. Ing. Ján Moncoľ, DrSc.
- prof. PaedDr. Marcela Verešová, PhD.
- doc. RNDr. Beáta Brestenská, CSc.
- doc. PhDr. Dana Kričfaluši, CSc.
- doc. RNDr. Mária Ganajová, CSc.
- prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.
- prof. RNDr. Miroslav Prokša, CSc.
- doc. PaedDr. RNDr. Zuzana Haláková, PhD.
- Dr.habil. PaedDr. György Juhász, PhD.
- doc. Mgr. Jana Braniša, PhD.
- doc. RNDr. Roman Maršálek, PhD.
- prof. Ing. Janette Musilová, PhD.
- prof. RNDr. Klaudia Jomová, PhD.
- doc. PaedDr. Zita Jenisová, PhD.
- doc. Ing. Melánia Feszterová, PhD.
- doc. Ing. Mária Porubská, PhD.
- doc. RNDr. Mária Ganajová, CSc.
- prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.
- Dr.habil. PaedDr. György Juhász, PhD.
- doc. PaedDr. RNDr. Zuzana Haláková, PhD.
- doc. Mgr. Jana Braniša, PhD.
- doc. RNDr. Roman Maršálek, PhD.