Úplný názov projektu:
Work-Based Learning in Future IT Professionals Education - FITPED
Hlavným cieľom projektu riešeného konzorciom piatich inštitúcií zo Slovenska, Českej republiky, Poľska, Španielska a Holandska bolo vytvoriť a v praxi overiť nový vzdelávací model výučby programovacích jazykov a nadväzujúccih pokročilých IT tém s využitím mikrolearningu a automatizovanej evalvácie zdrojového kódu.
Digitalizácia spoločnosti a automatizácia mnohých procesov prinášajú nové príležitosti a nové druhy zamestnaní. Počet osôb zamestnaných v IT neustále rastie. Zamestnávatelia vo všetkých krajinách EU však avizujú rastúci nedostatok IT špecialistov v oblasti vývoja softvéru, ktorý nevedia vzdelávacie inštitúcie naplniť.
Cieľom projektu bolo navrhnúť a implementovať udržateľný edukačný model zabezpečujúci rozvoj vysokošpecializovaných zručností a kompetencií budúcich IT odborníkov v oblasti programovania a vývoja softvéru. Model prispieva k minimalizácii počtu študentov so vzdelávacími problémami, zvyšuje úroveň znalostí z úvodných informatických predmetov ako nutného predpokladu pre zvýšenie celkovej úrovne vysokošpecializovaných znalostí a zručností absolventov. Edukačný model implementovaný v podobe modernej mikro-learningovej platformy Priscilla (https://priscilla.fitped.eu) s podporou automatizovanej evalvácie študentských zadaní a gamifikačných prvkov vedie k lepšej príprave študentov na celoživotné vzdelávanie aplikáciou vybraných prvkov work-based-, collaborative- a problem-based learningu v kurzoch vysokošpecializovaných IT znalostí a zručností.
Platforma Priscilla sa stala neoddeliteľnou súčasťou výučby na univerzitách zúčastnených v projekte v programoch zameraných na prípravu odborníkov v informatike, učiteľov a príbuzných študijných odborov. V platforme je registrovaných viac ako 1700 jedinečných účtov študentov, ktorí sa aktívne zapojili do väčšiny z vytvorených 26 mikro-learningových kurzov (3300 študentokurzov).
Po stránke vytvoreného vzdelávacieho obsahu poskytuje platforma v rámci celého modelu viac ako 4330 mikro-learningových jednotiek, 2200 automaticky hodnotených programov, 180 tém v kurzoch postavených na stratégii WBL a 562 vyriešených študento-projektov z praxe.
Inovatívnosť projektu spočíva v implementácii a overení modelu vzdelávania založeného na moderných prístupoch ako mikro-learning, gamification, work-based learning a ďalších, ktoré doposiaľ prenikli do formálneho vzdelávania len sporadicky a nesystematicky. V súlade s prioritami výzvy boli v projekte budované a realizované aktivity, ktoré podporili rozvoj inovatívnych výučbových metód a pedagogiky, vytvárali a rozvíjali digitálne vzdelávacie materiály a nástroje. Postupy, ktoré boli aplikované na dosahovanie výsledkov, sú inovatívne a doposiaľ v tejto kombinácii systematicky dostatočne nepreskúmané. V rámci projektu bolo publikovaných 18 vysokoškolských textov zameraných na osvojenie si znalostí a zručností z programovania a vývoja softvéru. S využitím vytvorenej platformy Priscilla a výstupov projektu boli publikované viaceré výskumy zamerané na overenie prínosu použitých prístupov pre prípravu IT odborníkov. Tieto výskumy potvrdili predpoklady a splnenie cieľov projektu aj z pohľadu niektorých parciálnych štatisticky významných ukazovateľov. Architektúra, skúsenosti a parciálne výsledky boli prezentované vo viac ako 10 príspevkoch v indexovaných časopisoch a konferenčných zborníkoch.
Hlavným prínosom projektu je implementácia a overenie dvojúrovňového modelu vzdelávania, ktorého prvá úroveň je založená na získavaní základných vedomostí a skúseností prostredníctvom interaktívneho obsahu a automatizovaného hodnotenia zdrojových kódov pre rôzne programovacie jazyky za pomoci vzdelávacej platformy umožňujúcej personalizáciu a individuálny prístup ku každému študentovi. Druhá úroveň prenáša zodpovednosť za vlastný proces učenia na študenta tak, že prostredníctvom reálnych zadaní rastúcej náročnosti ho núti osvojovať si nové zručnosti a vedomosti spôsobom, ktorý je typický pre celoživotné vzdelávanie nevyhnutné pre jeho profesijné napredovanie v oblasti IT po absolvovaní univerzity.
Za dopad projektu na cieľovú skupinu v krátkodobom horizonte možno považovať vytvorenie záchytnej siete a zníženie počtu študentov ohrozených vzdelávacím neúspechom, dosiahnutie lepšieho priemerného hodnotenia inováciou vzdelávania. V dlhodobom horizonte možno očakávať vyššiu úroveň IT vedomostí študentov pre pracovný trh a lepšiu úroveň prípravy na celoživotné vzdelávania a zvýšenie konkurencieschopnosti univerzít.