V čase od 20. -29. júna sa študenti Fakulty prírodných vied UKF v Nitre zúčastnili letnej školy projektu Erasmus+ IncluSMe (2016-1-DE01-KA203-002910; Intercultural learning in mathematics and science education).
Letná škola projektu, ktorú organizovali partneri projektu z Univerzity v Hradci Králové na pôde Pedagogickej fakulty Karlovej Univerzity v Prahe, mala dôležitý cieľ: v prakticky overiť vytvorené materiály a metodické postupy so zameraním na vyučovanie v prostredí vyznačujúcom sa kultúrnymi odlišnosťami žiakov. Letnej školy sa zúčastnilo 26 študentov učiteľstva prírodovedných predmetov z partnerských univerzít projektu zo siedmich krajín Európy: Cyprus, Česká republika, Malta, Nórsko, Slovensko, Španielsko a Švédsko. Päť študentov FPV UKF v Nitre: Patrícia Čepcová, Lucia Gemmelová, Bc. Paulína Karaffová, Bc. Filip Kucej a Bc. Mária Sendecká absolvovalo počas desiatich dní náročný program prednášok, seminárov a iných aktivít, ktoré im prezentovali vysokoškolskí pedagógovia z univerzít, ktoré sú partneri projektu: Univerzita v Nikózií, Cyprus; Univerzita Hradec Králové, Česká republika; Univerzita v Utrechte, Holandsko; Univerzita na Malte, Malta; Univerzita v Trondheime, Nórsko a Univerzita v Jaéne, Španielsko. Programové bloky letnej školy projektu IncluSMe boli rozdelené do šiestich modulov. Jednotlivé moduly boli zamerané na témy: inkluzívne vyučovanie mimo školy; jazyk vo vede a v prírodovedných predmetoch z pohľadu kultúrnych odlišností; aktuálne ekologické problémy a ich potenciál vo vyučovaní v kultúrne diverzifikovanom prostredí; etika vo vedeckom a pedagogickom výskume; princípy a zásady hodnotenia z pohľadu inklúzie žiakov z odlišným kultúrnym zázemím. Organizačne letnú školu a pobyt študentov v Prahe zabezpečovali Mgr. Imrich Jakab, PhD. z Katedry ekológie a environmentalistiky a doc. PaedDr. Soňa Čeretková, PhD. z Katedry matematiky, zodpovedná riešiteľka projektu IncluSMe.
Ako medzinárodná letná škola prebiehala? Opisuje študentka Mária Sendecká:
Spolu so študentmi z iných krajín sme vytvorili jednu medzinárodnú triedu, o počte 26 usilovných študentov. Lektori nám, v rámci pripravených modulov, predstavovali rôzne vyučovacie metódy a aktivity, a tak sme si mohli zažiť na vlastnej koži s akými problémami a situáciami sa môžeme v budúcnosti stretnúť ako učitelia. Najčastejšie to bola práca v skupinách, ktorá nám pomohla lepšie si uvedomiť a pochopiť myslenie iných kultúr. Spoločným jazykom letnej školy pre všetkých študentov a vyučujúcich bola angličtina. Pri riešení úloh vedeckého charakteru (biológia, fyzika, chémia) nastali veľakrát úsmevné situácie, najmä vtedy, keď nám nestačila naša slovná zásoba v angličtine a chýbajúci termín sme si nahradili iným, jednoduchším slovíčkom v anglickom jazyku. Veľmi dobrou pomôckou pri vyučovaní v medzinárodnom, cudzojazyčnom i interkultúrnom prostredí, je takisto aj ceruzka a papier. Kde slová nestačili, pomohli nám jednoduché kresby a obrázky. Pre mnohých účastníkov letnej školy to bola taktiež prvá návšteva Prahy, preto sa jedno popoludnie venovalo poznávaniu pražských dominánt a zaujímavostí. Sprevádzal nás študent Univerzity Karlovej a ukázal nám napríklad slávnu kaviareň Slávia, Karlov most, či Pražský hrad. Súčasťou programu boli i návštevy dvoch škôl, kde sme mali možnosť získať poznatky o bilingválnom vyučovaní či o virtuálnej realite, ktorú tvoria žiaci strednej priemyselnej školy na Smíchove ako svoje ročníkové projekty a úrovňou svojich vedomostí a svojej tvorby predčia, napríklad, i vysokoškolákov z ČVUT. Vo voľnom čase sme mali dobrú príležitosť pre lepšie spoznanie rôznych krajín z pohľadu domácich obyvateľov – našich spolužiakov na letnej škole a na naučenie sa aj pár základných cudzojazyčných fráz, napríklad, v španielskom jazyku. Vďaka tejto skúsenosti sme nadobudli poznanie, že aj napriek zdanlivo veľkým rozdielom medzi rôznymi kultúrami, sa vždy dá nájsť niečo spoločné a odlišnosti môžeme vnímať ako zaujímavé, ale najmä obohacujúce. Pre naše budúce povolanie bolo na letnej škole azda najdôležitejšie poznanie, že aj keď budú naši budúci žiaci z rôznych krajín, či z odlišného kultúrneho prostredia, každého môžeme zaujať a nadchnúť, ak my sami, ako učitelia, sme zapálení pre svoj predmet a vyučovanie a informácie dokážeme odovzdávať čo možno najzaujímavejším spôsobom.
Projekt IncluSMe pokračuje aktívnym predstavovaním vybraných modulov na medzinárodnej konferencii, ktorá sa bude konať na pôde FPV UKF v Nitre dňa 28. augusta 2018. Cieľovou skupinou konferencie sú učitelia prírodovedných predmetov a matematiky z praxe. Nasledujúcou aktivitou projektu IncluSMe v akademickom roku 2018/2019 bude letná škola pre študentov učiteľstva matematiky. Medzinárodnú skupinu študentov privíta Univerzita vo Vilniuse, v Litve. Rozpočet projektu garantuje pobyt troch študentov učiteľstva matematiky a jedného vyučujúceho didaktiky matematiky.
Formálne vyučovanie a neformálne stretnutia počas vzdelávacích a akademických aktivít projektu InsluSMe ponúkajú študentom i pedagógom nezameniteľnú skúsenosť o vyučovaní, práci s mladými ľuďmi, ale najmä o otvorenej, ústretovej a pozitívnej komunikácií v kultúrne rôznorodom akademickom prostredí a tým potvrdzujú zmysluplnosť realizácie medzinárodných kultúrno-edukačných projektov.
doc. PaedDr. Soňa Čeretková, PhD., Bc. Mária Sendecká