Spolupráca na medzinárodných projektoch v čase celosvetovej pandémie neutícha. Používané sú rôzne komunikačné platformy na online stretnutia, na tvorbu a overovanie intelektuálnych výstupov projektov a, dokonca, aj prestávky na kávu sa dajú absolvovať prechádzaním sa vo virtuálnej miestnosti s kávičkou v ruke a pristavením sa pri kolegoch, s ktorými môžete viesť priateľský, neformálny rozhovor. Potvrdilo to aj prvé online stretnutie partnerov projektu STEMkey (Teaching standard STEM topics with a key competence approach, Vyučovanie štandardných STEM tém s dôrazom na kľúčové kompetencie). Stretnutie projektu sa konalo online v dňoch 13. a 14. januára 2021.
Projekt STEMkey patrí do grantovej schémy Erasmus+ KA2 a tvorí ho konzorcium jedenástich európskych univerzít, z ktorých väčšina sú partneri konzorcia ICSE (Medzinárodné konzorcium pre vyučovanie STEM predmetov). Konzorcium vzniklo v roku 2018 pod vedením Vysokej školy pedagogickej vo Freiburgu, Nemecko, s líderkou prof. Katjou Maas, medzinárodne uznávanou vedkyňou v Teórii vyučovania matematiky. UKF v Nitre je jedinou slovenskou univerzitou, a zároveň aj zakladajúcim členom, konzorcia ICSE, najmä vďaka úspešnej participácii na projektoch COMPASS (Comenius), PRIMAS (7RP) a IncluSME (Erasmus+).
V novom projekte STEMkey spájajú svoje sily a skúsenosti dve katedry z dvoch fakúlt UKF: Katedra matematiky z FPV a Katedra techniky a informačných technológií z PF. Obsahom projektu STEMkey je tvorba a overenie vysokoškolských odborných textov pre študentov učiteľstva predmetov STEMkey. Odborné texty a materiály sú svojím obsahom zamerané na zvýraznenie medzipredmetových vzťahov a pedagogickým prístupom sú zamerané na posilnenie metód k osvojovaniu si kompetencií učiteľa, definovaných ako kompetencie celoživotného vzdelávania, kam patria najmä kompetencie matematické, prírodovedné, technické, ďalej digitálne kompetencie a kompetencie sociálne a osobnostné, s dôrazom na schopnosť celoživotného rozvíjania vlastných kognitívnych schopností (nielen budúceho) učiteľa STEM predmetov.
Text: doc. PaedDr. Soňa Čeretková, PhD., FPV – Katedra matematiky