V auguste 2021 bol na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre ukončený medzinárodný projekt FITPED (Work-based Learning in Future IT Professionals Education), na ktorom participujú univerzity a firmy zo Slovenska, Českej republiky, Poľska, Holandska a Španielska. Projekt získal podporu 250.000 EUR z programu Erasmus+ v rámci Kľúčovej akcie 2 Strategické partnerstvá, ktorá poskytuje organizáciám možnosti spolupráce s kolegami z Európy.
„Pracovný trh na celom svete hlási nedostatok programátorov a špecialistov schopných pracovať v tejto oblasti, preto bolo cieľom projektu pripraviť vzdelávacie materiály pre zvládnutie programovania v najrozšírenejších programovacích jazykoch súčasnosti a overiť funkčnosť nového prístupu založeného na vzdelávaní po malých krokoch v kombinácii s praktickými aktivitami,“ – zdôvodňuje zmysel projektu hlavný koordinátor Martin Drlík z UKF v Nitre na Slovensku.
Počas troch rokov partneri vyvíjali a testovali unikátny systém PRISCILLA podporujúci výučbu úvodných kurzov programovacích jazykov s využitím najmodernejších prístupov: mikrolearningu a automatického vyhodnocovania zadaní. Úvodné kurzy poskytujú študentom znalosti a zručnosti, ktoré budú ďalej rozvíjať pri realizácii rozsiahlejších projektov pri štúdiu dátovej analýzy, informačných systémov, webových a mobilných technológií a pri práci v tímoch.
„Naším cieľom je poskytnúť študentom univerzít čo naviac možností, pomocou ktorých môžu zvládnuť základy programovania. Programovanie je totiž jedným z predmetov, ktorých nezvládnutie je dôvodom predčasného ukončenia univerzitného štúdia. Spracovanie do podoby akceptovateľnej generáciou Z patrilo medzi veľké výzvy, ktoré sa nám, veríme, že podarilo úspešne zvládnuť,“ – vysvetľuje doc. Drlík.
„V rámci projektu sme organizovali aj aktivity zamerané na rozvoj programátorských zručností už u stredoškolákov a v rámci súťaže IT v Nitre sme študentom aj ich učiteľom ukázali, ako môže vyzerať moderná výučba programovania. Od tohto školského roka môžu niektoré kurzy (najmä Python) využívať aj stredné školy,“ – uvádza Dr. Ľubomír Benko, jeden z organizátorov podujatia.
Projekt realizovaný v rokoch 2018 – 2021 je unikátny myšlienkou i rozsahom: boli vytvorené komplexné kurzy pre 8 programovacích jazykov, ktoré sú preložené do 5 európskych jazykov a v rámci pilotnej prevádzky s nimi pracovali študenti na piatich univerzitách. Takisto bola vytvorená sada vzdelávacích kurzov zameraná na tvorbu aplikácií vo vývojových prostrediach a frameworkoch založených na týchto programovacích jazykoch.