Veda a technika sú neoddeliteľnou súčasťou života každého z nás. Je dôležité, aby aj široká verejnosť vnímala celoživotné vzdelávanie, výskum, vývoj a inovácie ako jedinečné procesy pre rozvoj osobnosti a spoločenský pokrok. Výnimočnú príležitosť na zlepšenie vnímania vedy a techniky, zároveň ich popularizácie, a taktiež na podporu záujmu o štúdium rôznych vedeckých a technických disciplín, priniesol aj tento rok Týždeň vedy a techniky, ktorý na Slovensku každoročne organizuje Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky v spolupráci s Centrom vedecko-technických informácií SR a Národným centrom pre popularizáciu vedy a techniky v spoločnosti. Tento rok sa uskutočnil už osemnásty ročník, a to v dňoch 8.-14.novembra 2021, do ktorého sa opäť zapojila aj UKF v Nitre. Podobne ako minulý, aj tento ročník bol poznačený epidemiologickou situáciou na Slovensku, a teda aj v Nitrianskom kraji. Zamestnanci a študenti Katedry matematiky FPV UKF v Nitre plánované podujatia aj napriek tomu zrealizovali, či už nevyhnutne online formou alebo prezenčne.
Dňa 8.novembra 2021 v čase 9:45-12:30h sa konal workshop určený mládeži s názvom Matematické prechádzky pod vedením doktorandiek PaedDr. Veroniky Bočkovej, Mgr. Kataríny Laššovej a Mgr. Silvii Haringovej. Vzhľadom k už spomínanej situácii, workshop prebiehal online formou. Realizácia matematických prechádzok v okolí gymnázia spočívala v tom, že žiaci Golianovho gymnázia v Nitre riešili matematické úlohy s kontextom v reálnom prostredí prostredníctvom mobilnej aplikácie MathCityMap.
Katedra matematiky taktiež pripravila niekoľko interaktívnych materiálov a aktivít pre študentov Gymnázia na Golianovej ulici v Nitre. Gymnazisti boli v rámci hodín matematiky, ale i mimo nich, vyzvaní na riešenie rôznych úloh, ktoré samostatne vypracovávali. Týmto spôsobom RNDr. Kitti Páleníková, PhD. realizovala aktivitu Hádžeme kockou na počítači, v ktorej prostredníctvom softvéru GeoGebra simulovala hod kockou s cieľom skúmať početnosť a pravdepodobnosť jednotlivých možností, ktoré môžu nastať. PaedDr. Marek Varga, PhD. pripravil interaktívny materiál Funkcie... a možno nájdeme aj inverzne... v rámci ktorého sa mohli žiaci oboznámiť s mnohými údajmi, ktoré navzájom spolu súvisia, sú na sebe závislé, teda s veličinami, funkciami a s ich grafmi.
Za ďalšími matematickými prechádzkami, ktoré sa konali v exteriéri, sa vybrali doktorandky PaedDr. Veronika Bočková, Mgr. Katarína Laššová a Mgr. Silvia Haringová osobne do Nových Zámkov. Dňa 9. novembra 2021 tam v čase 8:00-12:00h realizovali workshop Matematické prechádzky so žiakmi Základnej školy Nábrežnej. V rámci workshopu bola realizovaná matematická prechádzka ako outdoorová aktivita riešená v skupinách v centre mesta Nové Zámky. Prostredníctvom aplikácie MathCityMap mohli žiaci riešiť matematické úlohy s kontextom v reálnom prostredí. V matematických prechádzkach pokračovali aj na druhý deň, 10. novembra 2021 v čase 8:00-12:00h so žiakmi Základnej školy G. Bethlena v Nových Zámkoch.
V nadväznosti na uvedené workshopy pre žiakov doktorandky zorganizovali tiež workshop pre učiteľov s názvom Matematické prechádzky pre učiteľov 10. novembra 2021 v čase 14:00-16:00h, ktorý bol zameraný na tvorbu a realizáciu matematickej prechádzky. Účastníci sa v rámci workshopu oboznámili s aplikáciou MathCityMap, prostredníctvom ktorej si následne vyskúšali riešiť matematickú prechádzku v interiéri školy. Po realizácii prechádzky bol účastníkom predstavený portál MathCityMap, boli oboznámení s tvorbou vlastnej prechádzky prostredníctvom daného portálu a dôležitými informáciami potrebnými k bezproblémovej prechádzke realizovanej v exteriéri alebo aj v interiéri doma, či v škole.
Poslednou aktivitou bola dňa 11.novembra 2021 o 12:30h online prednáška pre odbornú verejnosť s názvom Individualized digital curriculum sequencing in undergraduate mathematics. Design, usage, and sustainable development. Hlavnou organizátorkou bola
doc. PaedDr. Janka Medová, PhD. Prednášajúca Ana Donevska Todorova prezentovala stanovisko k novým, aktuálnym potrebám súčasného „moderného“ študenta so zameraním na návrh, aplikáciu a adaptáciu učebných osnov vysokoškolskej matematiky.
Sme radi, že aj napriek nepriaznivej situácii sa nám opäť podarilo aktívne sa zapojiť do Týždňa vedy a techniky na Slovensku a zorganizovať prezenčné ale aj online aktivity pre žiakov, učiteľov a odbornú verejnosť. Veríme, že uvedené aktivity pomohli u žiakov vytvoriť lepší vzťah k predmetu matematika a podporili záujem mladých ľudí o prírodovedné predmety.
Mgr. Katarína Laššová
Video a fotky z matematickej prechádzky ZŠ Nábrežná v Nových Zámkoch:
- https://www.youtube.com/watch?v=DEG0ESqutlU
- https://www.facebook.com/media/set/?vanity=zsnabrezna&set=a.6423922047681027