Ako by sa zmenilo cestovanie, keby Zem mala tvar kocky?
Na túto otázku sa pokúšalo odpovedať 30 tímov, 120 žiakov z gymnázií v piatich mestách Slovenska vo štvrtok 27. januára 2022. Katedra matematiky FPVaI v spolupráci s Freudenthalovým inštitútom pre vyučovanie matematiky a prírodovedných predmetov pri Univerzite v Utrechte (Holandsko) usporiadala už tradičnú súťaž Matematický B-deň.
Súťaž sa na Slovensku koná každoročne od roku 2011 a impulz pre jej uskutočňovanie vznikol počas riešenia projektu 7RP PRIMAS (2010 – 2013). Súťaž je jedinečná vo viacerých aspektoch overovania matematických kompetencií 15- až 19-ročných žiakov. Žiaci pracujú v troj- až štvorčlenných tímoch. Každý tím odovzdá ako riešenie jednu správu, súvislý text s atribútmi vedeckého článku o matematickom modeli daného kontextu. Žiaci pracujú sedem hodín. Zadanie nie je typickým matematickým testom, ale zbierkou gradovaných úloh, ktoré vedú k tvorbe viacerých možných matematických modelov a väčšina úloh predstavuje otvorené matematické problémy, vhodné na matematické skúmanie a originálne uchopenie riešenia a dokonca, riešenie niektorých zadaných úloh je možné i vynechať.
Metodika hodnotenia riešení otvorených matematických problémov bola spracovaná v rámci dizertačnej práce, ktorá bola na Katedre matematiky úspešne obhájená v júni 2020 a ktorá priniesla originálne výsledky v teórii vyučovania matematiky, akceptované i indexovanými periodikami.
Slovami učiteľa žiakov víťazného tímu: “Naša škola sa určite zapojí do súťaže aj v ďalších rokoch. Žiaci si súťaž veľmi pochvaľujú, mnohí sa pri tom naučia niečo nové. A čo je najdôležitejšie, bádajú skúmajú a logicky zdôvodňujú svoje hypotézy.“
Viac informácií, zadania súťaže a výsledkovú listinu pre aktuálny ročník nájdene na webstránke súťaže http://www.primas.ukf.sk/bday.html
doc. PaedDr. Janka Medová, PhD. a doc. PaedDr. Soňa Čeretková, PhD., organizátorky súťaže Matematický B-deň na Slovensku