V dňoch 20. - 22. septembra 2022 zorganizovala University of Education vo Freiburgu (Nemecko) prvé on-line medzinárodné stretnutie partnerov projektu 101052670 - proSTEM - ERASMUS-EDU-2021-PEX-TEACH-ACA ICSE Academy - Európska spolupráca a mobilita v oblasti profesijného rozvoja učiteľov STEM predmetov.
Partneri projektu sú troch typov: univerzity alebo inštitúcie ponúkajúce programy v oblasti vzdelávania učiteľov, školy a organizácie zapojené do vzdelávania. Partnermi za Slovensko sú Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Teacher s.r.o. a Gymnázium Nitra, Golianova 68. Ako modelové školy budú spolupracovať štyri slovenské školy: Gymnázium Andreja Vrábla Levice, Základná škola vo Výčapoch-Opatovciach, Základná škola s materskou školou v Slatine nad Bebravou a Základná škola na Nábrežnej ulici v Nových Zámkoch.
Členmi projektového tímu z našej univerzity sú Janka Medová (národná koordinátorka), Ivana Boboňová, Martin Cápay, Soňa Čeretková, Silvia Harinová, Kitti Páleníková a Ľubomíra Valovičová.
Koordinátorom projektu je prof. Katja Maass z University of Education vo Freiburgu, Nemecko. Ďalšími univerzitami zapojenými do projektu sú:
- Utrecht University, Holandsko,
- University of Malta, Msida, Malta,
- University of Jaén, Španiesko,
- EDEX - educational excellence corporation Ltd., Cyprus,
- Norwegian University of Science and Technology, Trondheim, Nórsko,
- Vilnius University, Litva,
- Hacettepe University, Turecko,
- Charles University, Prague, Česká republika,
- Klagenfurt University, Rakúsko,
- National and Kapodistrian University of Athens, Grécko.
Projekt ICSE Academy podporuje snahy Európskej únie o zníženie počtu žiakov so slabými výsledkami v oblasti STEM predmetov (biológia, chémia, fyzika, matematika, technológie, inžinierstvo). Robí tak vzdelávaním učiteľov STEM predmetov (univerzitné vzdelávanie budúcich učiteľov, i programy ďalšieho vzdelávania pre učiteľov z praxe) prostredníctvom inovácií založených na existujúcich osvedčených postupoch vzdelávania učiteľov a stratégiách nadnárodnej výmeny. Tento prístup sa opiera o mobilitu a spoluprácu, čím podporuje mladých i etablovaných učiteľov STEM v celej Európe. Projekt ICSE Academy má nasledujúce charakteristiky:
- Partnerstvo: Partnermi Akadémie ICSE sú skúsení vedci z oblasti teórie vyučovania STEM predmetov, poskytovatelia počiatočného univerzitného vzdelávania učiteľov a kontinuálneho profesijného rozvoja učiteľov z praxe, tvorcovia vzdelávacej politiky a školy z 13 krajín. Partneri sa učia navzájom, od seba a o sebe prostredníctvom špecifických inovatívnych štruktúr spolupráce.
- Nová koncepcia profesijného vzdelávania s tromi inovatívnymi formátmi profesijného vzdelávania pre učiteľov STEM predmetov, ktorá je efektívna, dostupná a využiteľná vo všetkých členských štátov EÚ a podporuje európsku mobilitu a spoluprácu:
- Vzájomné učenie sa prostredníctvom tzv. job-shadowingu (poskytovatelia programov pre vzdelávanie učiteľov sa navzájom zúčastňujú na svojich kurzoch, aby sa učili jeden od druhého);
- interdisciplinárna séria európskych seminárov (pre učiteľov v celej Európe, ktoré spoločne vedú všetci poskytovatelia programov pre prípravu učiteľov);
- spoločné európske letné školy (v Holandsku a Českej republike so zameraním na spoluprácu medzi účastníkmi, ako aj organizátormi).
- Rešpektovanie potrieb - realizovateľnosť - zosúladenie: Vývoj našich formátov odborného vzdelávania sa riadi potrebami dvoma spôsobmi:
- stratégia zdola nahor: na základe výsledkov dotazníkov a rozhovorov s učiteľmi;
- Stratégia zhora nadol: na základe rozhovorov s verejnými činiteľmi v oblasti vzdelávania, s dôrazom na vyučovanie STEM predmetov.
Hlavným cieľom stretnutia bolo podeliť sa o výsledky analýzy potrieb vykonanej v prvých mesiacoch projektu a brainstorming o aktivitách posilňujúcich európsky rozmer počiatočného vzdelávania učiteľov a kurzov pre profesijný rozvoj učiteľov STEM predmetov, ktoré poskytujú partnerské univerzity a organizácie.
Text a foto: doc. PaedDr. Janka Medová, PhD., FPVaI – Katedra matematiky