Študentky a študenti učiteľstva akademických predmetov matematika v kombinácii sa, počas uplynulého semestra, na hodinách predmetu Didaktika matematiky II, venovali nielen štandardným prvkom a javom vyučovania matematiky na základných a stredných školách. V trende a s cieľom diseminácie výsledkov národných projektov APVV-15-0368 Prax v centre odborovej didaktiky, odborová didaktika v centre praktickej prípravy (zodpovedná riešiteľka prof. Duchovičová), APVV-14-0446 Hodnotenie kompetencií učiteľa (zodpovedná riešiteľka prof. Gadušová) a viacerých medzinárodných projektov, riešiacich inovatívnosť, kreativitu a kritické myslenie v matematike, prejavili erudovanosť a záujem o osvojenie si princípov aktivizujúcich metód vyučovania matematiky zameraných na jednotlivca i na skupinovú prácu pri riešení matematických projektov.
Devätnásť budúcich učiteliek a učiteľov matematiky v končiacom ročníku vytvorilo na portáli MathCityMap (https://mathcitymap.eu/sk/) spolu 19 matematických prechádzok, ktoré obsahujú 99 matematických úloh o reálnych objektoch. Prechádzky sú situované v rôznych miestach Slovenska, nielen v Nitre. Väčšina prechádzok prešla náročnou oponentúrou renomovaných hodnotiteľov na portáli MathCityMap a je prístupná širokej verejnosti. Záujemcovia sa môžu „matematicky“ prechádzať po centre Košíc, Prešova, Humenného, v Horných Salibách, Bánove, Slatine nad Bebravou, Rišňovciach, ďalej v Mojzesove, v Úľanoch na Žitavou a Dudinciach či navštíviť zaujímavé miesta ako je Kochova záhrada v Bratislave, park kaštieľa Betliar a rozhľadňa Čerešenka neďaleko hraničného kameňa Abova a Šariša. V Nitre sú prechádzky situované do areálu PF UKF, Botanickej záhrady SPU a okolo rieky Nitra. Súčasťou aktívnej práce s portálom MathCityMap bola i práca s digitálnou triedou a zdieľanie úloh a prechádzok v rámci virtuálnej skupiny.
Kým matematická prechádzka bola projektom jednotlivcov, tímovú spoluprácu si vyskúšali riešením tzv. štvrťročného problému z matematiky, ktorý pravidelne publikuje konzorcium európskych univerzít ICSE (https://icse.eu/materials/quarterly-problem-mathematics/). Riešenia otvorených problémov o elevátoroch a eskalátoroch prinieslo zaujímavé fakty o výťahoch a pohyblivých schodoch v meste Nitra a v budove PF UKF v Nitre. Druhou témou štvrťročného problému bola téma matematického pohľadu na heraldiku a tvorbu erbov. Z riešenia tejto témy vznikli dva originálne erby budúcich učiteliek a učiteľov matematiky.
Skupinový projekt bol zároveň vhodným úvodom či upozornením na možnosti rozvíjania medzipredmetových vzťahov obsahu predmetu matematika nielen, tradične, s fyzikou, ale i s technikou, výtvarným umením, geografiou a históriou.
Budúce učiteľky a učitelia matematiky prejavili aj svoje digitálne kompetencie využívaním nielen vlastných mobilných zariadení ale i tabletov, ktoré sú na Katedre matematiky FPVaI UKF v Nitre stále funkčné, vďaka projektu Škola na dotyk. Aplikácie, s ktorými sa študentky a študenti oboznámili, im ukázali možnosti interaktívneho zadávania matematických úloh, ich riešenia a tiež zdieľanie a overovanie matematických poznatkov vo virtuálnom priestore (SNote, Clarisketch, Socrative, TeamViewer) či aplikácia Mentimeter na vyjadrenie názoru či postoja k preberanej téme z didaktiky matematiky. Súčasťou digitálnej podpory vyučovania predmetu Didaktika matematiky II je aj kurz na E-learningovom portáli UKF.
O aktuálnych problémoch súčasnej školy a perspektívach vyučujúcich na reálnej škole, v reálnej školskej praxi, prišla porozprávať zástupkyňa ZŠ Benkova v Nitre pani Mgr. Mária Bernáthová, ktorá tiež pôsobila ako lektorka projektu Škola na dotyk.
Zostáva veriť, že, ako študentky a študenti prisľúbili, získané poznatky uplatnia počas nadchádzajúcej súvislej pedagogickej praxe a tiež neskôr, v aktívnom pôsobení ako učiteľky a učitelia matematiky na základných a stredných školách.
text: doc. PaedDr. Soňa Čeretková, PhD., Katedra matematiky FPVaI UKF v Nitre