Vďaka členstvu našej univerzity v konzorciu Medzinárodného centra pre vyučovanie STEM predmetov ICSE (https://icse.eu) a projektu ICSE Academy (https://icse.eu/icse-academy/) sme sa mali možnosť zúčastniť na tohtoročnej ICSE Academy Summer School pre učiteľov STEM predmetov na Univerzite Karlovej v Prahe. Zámerom tejto letnej školy bolo priblížiť účastníkom aktuálne výskumné a vyučovacie postupy v oblasti predmetov STEM (prírodné vedy – biológia, fyzika, chémia, technika, inžinierstvo a matematika). Tieto témy zahŕňali učenie sa založené na bádaní a interdisciplinárnosť, kultúrnu rozmanitosť a začlenenie, prepojenie s cieľmi trvalo udržiavateľného rozvoja a využitie a vplyv technológií na vzdelávanie v STEM predmetoch.
Náš týždeň na letnej škole v Prahe bol veľmi, veľmi rušný. Zhon sa začal ešte pred začiatkom programu budíkom o piatej ráno aby sme stihli vlak, ktorý mal nakoniec hodinu meškanie. Do Prahy sme našťastie dorazili načas. Na Pedagogickej fakulte Univerzity Karlovej nás, štyroch študentov učiteľstva matematiky a informatiky v kombinácii s anglickým jazykom, a účastníkov z 15 krajín celého sveta privítali domáce študentky, ktoré sa taktiež zúčastnili letnej školy. Po zoznámení sa s rodnými krajinami a kultúrami účastníkov sa začal oficiálny program.
Tento program pozostával z ôsmych tém (Fermiho úlohy, Mestečko Climateville, Sila obrazu, Trvalá udržateľnosť, Dizajnové myslenie, Diverzita a inklúzia, Micro:bit, Umenie rozhodovania), ktoré nám počas týždňa predstavili na zaujímavých seminároch lektori z rôznych členských univerzít ICSE Academy. Aktivity so zariadením Micro:bit realizoval Mgr. Martin Cápay, PhD. z FPVaI UKF v Nitre. Získali sme mnoho nových skúseností a náhľad do problémov a fungovania iných krajín. Každá téma bola ukončená úlohou do portfólia skupiny.
V našej skupine boli okrem nás aj študenti z Indonézie a Turecka. Na konci letnej školy sme portfólio odprezentovali a so súhlasom ostatných účastníkov a organizátorov dostali certifikáty účasti ICSE Academy letnej školy pre učiteľov: Spoločensko-vedné problémy vo vzdelávaní učiteľov matematiky a prírodovedných predmetov.
Univerzita Karlova taktiež zorganizovala dodatočný večerný program týkajúci sa STEM vzdelávania ale aj poznávania Prahy, prehlbovania vzťahov medzi účastníkmi a zájazdu do múzea alchýmie.
Veľká vďaka organizátorom za to, že túto školu nielen naplánovali, ale dali nám aj možnosť spoznať kúsok českej kultúry, pozorovať klímu Prahy a obdivovať neuveriteľnú krajinu, zažiť rôzne vyučovacie metódy a vytvoriť niečo nové.
Chceme sa poďakovať aj našej katedre za to, že sme tam mali možnosť ísť a dozvedieť sa veľa nových a užitočných informácií pre naše budúce povolanie!
Autori textu: Peter Bukovský, Emma Dinušová, Sabrina Vaszková, Anastasiia Vidiuk
Autori fotografií: ICSE