Koncom októbra 2024 sa 11 študentov učiteľstva biológie FPVaI UKF v Nitre (Natália Benková, Radka Lisická, Petra Melišková, Erika Kubasáková, Dominika Zorková, Nikola Škríbová, Petra Hrabčáková, Katka Ďurinová, Janka Cvachová, Mária Mináriková a Michaela Kóňová) zúčastnilo Erazmus+ stáže na Pedagogickej fakulte Univerzity Palackého v Olomouci.
Hlavným cieľom bolo oboznámiť sa so školským systémom v Českej republike, s prípravou budúcich učiteľov biológie na Univerzite Palackého v Olomouci, získať aktuálne informácie o vyučovaní biológie na základných a stredných školách v navštívenej krajine, skvalitniť komunikačné schopnosti, spoznať nových ľudí aj kultúrne, prírodné a historické zaujímavosti národopisnej oblasti Haná.
Celý náš pobyt po odbornej a organizačnej stránke pripravili a sprevádzali nás pani doc. Mgr. Michaela Hřivnová, Ph.D., prodekanka pre vedu, výskum a doktorské štúdiá a pani PhDr. Tereza Sofková, Ph.D., ktorým patrí naše veľké poďakovanie za ich ústretovosť, starostlivosť a veľmi inšpiratívny program.
Vedúca Katedry antropológie a zdravovedy PdF UPOL pani doc. Mgr. Martina Cichá, Ph.D. aj napriek prípravám katedry na veľkú stavebnú rekonštrukciu podporila náš pobyt Erazmus, umožnila prehliadku odborných učební, laboratórií, mohli sme sa oboznámiť s najnovšími učebnými pomôckami, ktoré používajú vo vyučovacom procese, za čo jej vyslovujeme veľké Ďakujeme.
V antropologickom laboratóriu sme mali možnosť zúčastniť sa analýzy telesného zloženia a dozvedieť sa viac o parametroch a zložení nášho tela. Konzultovali sme možnosti skvalitnenia životného štýlu, jeho vplyv na zlepšenie fyzickej a telesnej kondície aj psychickej pohody.
Zúčastnili sme sa praktických cvičení z predmetov didaktika, antropológia aj zdravoveda. Boli nám predstavené najrôznejšie moderné učebné pomôcky z biológie a zdravovedy. Táto časť bola pre nás obzvlášť pútavá, pretože sme si mohli prostredníctvom špeciálnych simulátorov na vlastnej koži vyskúšať, okuliare, ktoré navodzujú stav opitosti, odevy navodzujúce stav tehotenstva, obezity a pod.
Na modeloch sme sa učili aj techniky samovyšetrenia prsníkov a semenníkov, čo bolo veľmi užitočné pre praktické vzdelanie v oblasti prevencie. Taktiež sme videli fascinujúce modely ukazujúce vývin dieťaťa v maternici a ďalšie zaujímavé aktivity, ktoré nám umožnili detailnejší pohľad na procesy prebiehajúce v ľudskom tele.
Zúčastnili sme sa prednášky o umelej inteligencii (AI), dozvedeli sme sa o súčasných trendoch, možnostiach využívania umelej inteligencie pri príprave učiteľa na vyučovanie biológie, získali sme základné praktické zručnosti, ako s touto technológiou pracovať a využívať ju vo vzdelávaní. Prednáška bola pre nás veľmi hodnotná a otvorila nám oči v tom, ako by mohla umelá inteligencia ovplyvniť vyučovanie a našu každodennú prácu.
Nasledujúci deň sme sa presunuli do dedinky Náklo, kde sme navštívili miestnu základnú školu. V tejto škole získal základné vzdelanie aj študent Lekárskej fakulty Karlovej univerzity v Prahe Ján Opletal, ktorý bol postrelený na študentskej demonštrácii 28.10.1939 a na následky nacistických represií dňa 17.11.1939 zomrel. Na jeho pamiatku je 17. november vyhlásený za deň študentstva na celom svete.
Základná škola s materskou školou v Náklo sa môže pochváliť vynikajúcimi výsledkami v medzinárodných testovaniach žiakov a úspešnosťou ich prijatia na stredné školy. Je zároveň aj cvičnou školou Univerzity Palackého v Olomouci.
Riaditeľ školy PaedDr. Jiří Peřina nám odpovedal na naše otázky o systéme prípravy žiakov, o metódach a stratégiách vyučovania, ktoré používajú na dosiahnutie tak skvelých výsledkov. Zaujímavá bola aj panelová diskusia s učiteľmi o špecifikách českého školského systému. Zúčastnili sme sa vyučovania biológie, českého jazyka, informatiky aj prírodovedy. Priestory školy nás skutočne nadchli – učebňa biológie bola rozdelená na praktickú a teoretickú časť a vybavená modernou technológiou. Okrem toho sme obdivovali aj technické vybavenie učebne fyziky, techniky, hrnčiarskej dielne, kde vytvárajú vlastné keramické výrobky žiaci školy a v podvečerných hodinách aj široká verejnosť.
Navštívili sme Hanácke múzeum v prírode v obci Příkazy (tzv. „Hanácky skanzem“), dozvedeli sme sa o histórii poľnohospodársky významnej národopisnej oblasti Haná, o ľudovej kultúre, zvykoch, videli sme súbor stavieb ľudovej architektúry. Vypočuli sme si prednášku o využití výučbových programoch múzea v pedagogickej praxi.
V rámci programu Erazmus sme navštívili zoologickú záhradu Olomouc – Svatý Kopeček, ktorá ponúka mnohé výučbové programy zoológie pre základné a stredné školy. Získali sme niekoľko námetov na didaktické využitie ZOO vo vyučovacom procese, na prepojenie teoretických poznatkov s praktickým pozorovaním.
Naša stáž by nebola úplná bez prehliadky historického mesta Olomouc. Vďaka našim sprievodkyniam – PaedDr. Anne Sandanusovej, Ph.D. a doc. PaedDr. Janke Schlarmannovej, PhD. z našej univerzity – sme mali možnosť spoznať kultúrne a historické zaujímavosti tohto nádherného mesta.
Bývalá cisársko – kráľovská pevnosť z 18. storočia v Olomouci, ktorú dala vybudovať Mária Terézia dlhé roky okrem obrannej funkcie slúžila ako vojenské skladisko. Od roku 2015 sa transformovala na moderné múzeum vedy Prírodovedeckej fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.
Preto naše kroky viedli aj do Pevnosti poznania, kde sme objavovali interaktívne prírodovedné expozície a získavali nové poznatky o histórii, o možnostiach aplikácie vo vyučovaní prírodných vied. Byť v Olomouci a nenavštíviť Pevnosť poznania je vlastne nebyť v Olomouci.
Domov sme sa vrátili plní nových zážitkov a inšpirácií, ktoré v nás určite zanechajú stopu a posunú nás vpred. Naša stáž na Univerzite Palackého nám priniesla nielen vedomosti, ale aj nové perspektívy, ktoré budeme vedieť uplatniť v našom ďalšom vzdelávaní a učiteľskej práci.
Zúčastniť sa Projektu Erazmus+ odporúčame všetkým študentom našej univerzity. Je to skvelá možnosť získať nové odborné vedomosti, ale aj spoznať iné univerzity a krajiny.
Ďakujeme vedúcemu Katedry zoológie a antropológie pánovi doc. Martinovi Morovičovi, PhD., ktorý takúto formu vzdelávania študentov aktívne podporuje.
Text : Bc. Nikola Škríbová, 2.roč. MABI22m; PaedDr. Anna Sandanusová, Ph.D. - FPVaI - Katedra zoológie a antropológie
Foto : Katarína Ďurinová, 2.roč. BICHE22m