V tomto roku pokračovala výmena skúsenosti pracovníkov Katedry informatiky FPV UKF v Nitrevýskumným pobytom na Ukrajine. V dňoch 19.8.2015 až 13.9.2015 sa Júlia Tomanová, Martin Cápay, Martin Drlík a Peter Švec zúčastnili výskumného pobytu na Kyjevskej univerzite Borisa Grinchenka (BGKU), ktorá je v súčasnosti siedmou najlepšou univerzitou na Ukrajine.
Základnou vedeckou úlohou pobytov bolo analyzovať a zhodnotiť úroveň implementácie moderných metód IKT do vzdelávania, oboznámiť sa s príkladmi dobrej praxe implementácie e-learningu v univerzitnom prostredí a porovnať skúsenosti s rozvojom interkulturálnych vzťahov v jednotlivých participujúcich krajinách. Vedecký program pobytu bol realizovaný hlavne formou pracovných stretnutí za účasti partnerov z Ukrajiny, Poľska, Českej republiky, Španielska, Portugalska a Holandska. Odborný program pozostával zo série seminárov zameraných na riešenie úloh projektu, z prednášok pre študentov a učiteľov rôznych fakúlt, ako aj zo stretnutí s rôznymi predstaviteľmi univerzity a jednotlivých fakúlt.
Počas výskumného pobytu v Kyjeve nás prekvapila hlavne nová moderná budova univerzity, vybavenosť modernými technológiami, ale hlavne snaha a úsilie vedenia univerzity neustále implementovať nové a moderné prvky do vzdelávania. Spolu s pani prorektorkou Prof. Morze sme mali možnosť vidieť špecializovanú „SMART učebňu", ktorá je určená hlavne pre školenia učiteľov zamerané na používanie interaktívnej tabule vo vyučovaní. Pozitívny dojem zanechala špecializovaná učebňa vybavená 3D tlačiarňou a elektronickými platformami na báze Arduino a Raspberry, ako aj prakticky zariadená konferenčná miestnosť.
Na univerzite v Kyjeve sme zastihli začiatok akademického roka, kde sme sa aktívne zúčastnili privítania študentov prvých ročníkov. Za významné považujeme oficiálne prijatie rektorom Kyjevskej univerzity Prof. Viktorom Ogneviukom, ktorý patrí medzi vplyvných odborníkov na vzdelávanie nielen na Ukrajine ale aj vo svete.
Na Ukrajine sme sa aktívne zúčastnili inovatívnej formy panelovej diskusie organizovanej v rámci konferencie „Open Educational E-environment of Modern University". V rámci projektu sme autormi 12 vedeckých príspevkov, publikovaných na už spomínaných konferenciách, ale aj na konferenciách v Českej republike a Poľsku, ako aj v niekoľkých indexovaných časopisoch.
Okrem odborného programu sme si samozrejme našli čas aj na spoznávanie kultúry, tradícií a histórie navštívených miest. Kyjev, množstvom parkov, lesov, zátok a oddychových zón v silnom kontraste s turbulentným obdobím, ktoré prežíva, zase potvrdil svoju povesť zeleného mesta. Nájde sa v ňom aj kus histórie, najmä pravoslávny komplex kláštorov Kyjevsko-pečerská Lávra stojaci na starých katakombách. Veľkolepo pôsobí aj vyše 100 m vysoký monument Matka Vlasť.
Hostitelia z Kyjeva pre nás pripravili kvalitný kultúrny a spoločenský program, hlavne koncerty Štátneho orchestra tradičných hudobných nástrojov Ukrajiny.
Výskumné pobyty boli realizované v rámci projektu 7RP IRNet - International Research Network for Study and Development of New Tools and Methods for Advanced Pedagogical Science in the Field of ICT Instruments, E-learning and Intercultural Competences (PIRSES-GA-2013-612536). IRNet je projekt 7. rámcového programu EÚ (Marie Curie Actions, International Research Staff Exchange Scheme), v rámci ktorého sa realizuje výmena poznatkov a skúseností v oblasti inovatívnych metód vzdelávania, návrh účinných stratégií implementácie informačných a komunikačných technológií do vzdelávania, vývoj metodík pre hodnotenie kvality e-learningu a interkultúrnych kompetencií v krajinách Európskej únie i mimo nej.
Projekt je v druhom roku riešenia. Už dnes je však zrejmé, že výsledkom intenzívnej medzinárodnej spolupráce nie je len príprava spoločných vedeckých výstupov publikovaných na konferenciách v partnerských krajinách, ako aj v indexovaných vedeckých časopisoch, ale hlavne rozvoj medzinárodných kontaktov a získavanie skúseností v medzinárodných výskumných tímoch.
Projekt vstupuje do štvrtej fázy riešenia s názvom Identifikácia a evalvácia nových IT nástrojov vo vzdelávaní, ktorej cieľom je identifikovať IKT nástroj moderného učiteľa, ako aj štúdie zaoberajúce sa školou budúcnosti. Hoci vieme, že nás v nasledujúcich dvoch rokoch čakajú viaceré výskumné pobyty na partnerských univerzitách, ktoré budú predstavovať ešte veľkú dávku úsilia, sme si istí ich prínosom.