Úplný názov projektu: Aktivizujúce vyučovacie metódy v prírodovednom vzdelávaní s implementáciou digitálnych technológií
Číslo projektu: KEGA 015UKF-4/2024
Zodpovedný riešiteľ: doc. PaedDr. Zita Jenisová, PhD., Katedra chémie
Doba riešenia: 2024 - 2026
Anotácia projektu:
Súčasná moderná spoločnosť je neustále ovplyvňovaná rýchlym vývojom moderných technológií, ktoré nás dennodenne obklopujú na každom kroku. Novým moderným výzvam čelí aj vzdelávanie v oblasti prírodovedných predmetov. Rýchly pokrok vo vede umožňuje stále hlbšie prenikanie k podstate javov, avšak vďaka tomu sa stávajú poznatky komplikovanejšie a menej zrozumiteľné. Táto situácia sa jednoznačne premieta aj do edukačného procesu, možno aj z dôvodu, že prírodovedné predmety sú vnímané ako náročné. Ak zohľadníme fakt, že dnešná mladá generácia žije v dobe zahltenej veľkým množstvom informácií, ktoré samostatne nedokážu „stráviť“, nevedia si dané informácie triediť, selektovať, zoraďovať a dokonca ani vyhľadávať, je práve na učiteľovi ukázať a naučiť nájsť smer v tomto bludisku informácií. Je nevyhnutné študenta na vyučovacích jednotkách aktivizovať a viesť ho k osvojeniu základných zručností smerujúcich k rozvoju kritického a tvorivého myslenia.
Digitálne technológie sú nevyhnutými a nenahraditeľnými pomocníkmi vzdelávania, lebo prinášajú do vzdelávania nové možnosti. Súčasné trendy vo vzdelávaní očakávajú, že učiteľ by mal slobodne a flexibilne prispôsobovať svoje výchovno-vzdelávacie aktivity požiadavkám skupiny študentov rozmanitého zloženia a udržať atraktívny a efektívny poznávací proces. Hlavným cieľom projektu je navrhnúť možnosti k aktivizácii žiaka implementáciou moderných vyučovacích stratégií, postupov a metód do vyučovacieho procesu prírodovedných predmetov. Konkrétne by sme sa chceli zamerať na vytvorenie komplexného učebného materiálu, tvoreného teoretickými východiskami, ale aj doplneného metodickými postupmi a návrhmi učebných úloh a aktivít zameraných na aktivizáciu žiaka s využitím metód na rozvoj kritického myslenia v kombinácii s implementáciou digitálnych technológií. Vytvorené materiály chceme distribuovať elektronickou formou a budú adresované študentom učiteľstva prírodovedných predmetov a súčasne vhodným prostriedkom pre zvyšovanie efektivity vyučovacieho procesu pre učiteľov z praxe.